söndag 4 september 2011

Om höst-ångest

Det är lördagskväll och det är segt som attan...... Sjömannen är borta och jobbar, Lilla Prinsessan har dragit sig tillbaka till sin vindskupa och på dumburken är det nån slags Janne Halldoff-revival. Frid över hans minne men särskilt rolig har han aldrig varit. På de andra kanalerna är det bara häv-ihjäl-filmer och bredbandet är segare än vanligt så det är meningslöst att sitta och slösurfa...... I nåt slags hjärnsläpp fick jag för mig att jag skulle dra in på kalorierna så  det finns inte ens popcorn hemma och i kylskåpet finns bara mjölk och ägg och en massa olika senapssorter som jag inte längre minns varför jag överhuvudtaget köpte, jag som inte är särskilt förtjust i senap.... Lite snorig är jag också, om jag känner efter riktigt ordentligt.....

Trååååkigt med andra ord. Böckerna jag köpte på rea igår läste jag ut i natt när jag inte kunde sova och alla veckotidningar kan jag utantill vid det här laget. Huset skulle behöva städas och disken diskas men det är ju inte direkt vad man menar med hålligång på helgen, dessutom är det ju bra att ha nåt att göra i morgon också..... Å andra sidan är jag bortbjuden på kaffe på eftermiddan så städningen kanske kan vänta nån dag till, grejorna lär ju knappast försvinna under tiden.....

Inser att jag nog har lite höst-ångest. Ett träd där borta vid sjön har gått över till helrött bladverk och björkarna ute på gärdet skiftar helt klart i gult, det känns INTE bra. Det är inte längre självklart att det ska finnas tio nya mogna tomater och en gurka i växthuset varje dag. Poolen är tömd och rensad för säsongen och jag har precis insett att det är dags att plocka ihop alla tältgrejor som fortfarande ligger i högar i gästhuset. Jag, som hade hoppats på åtminstone en liten helg till på nån liten camping, får nog lov att inse att det är lite sent på säsongen, de campingar som har öppet i september är lätt räknade. Det finns säkert vettiga skäl till det. Som kyla, till exempel...

Det är väl nu det är dags att dra sig tillbaka och inventera förråden. Gå igenom lagret av nötter och rötter, kasta om veden och dra björnskinnet för grottöppningen. Sitta framför brasan och tälja tandpetare och ljuga ihop historier medan man väntar på fimbulvintern. Inte göra nåt mer arbetsamt än att klappa katten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar