onsdag 13 januari 2010

Om vinterträdgårdar

Vinterträdgård är väl vanligtvis nåt man associerar med ett varmare ställe där lyckligt lottade kan förvara sina rosmariner och fikonträd så att de överlever vintern smärtfritt istället för att, som hos oss vanliga dödliga, få tillbringa en tynande, lushärjad tillvaro på fönsterbänken i köket. I mitt köksfönster står ett citronträd som faktiskt lever än så länge, men det har bara ett blad kvar...Jag tänker inte visa det på bild, det ser för bedrövligt ut, och jag hyser inget större hopp om att det ska få uppleva ännu en vår....



Men vinterträdgård kan faktiskt vara nåt mer, upptäckte en dag när jag traskade iväg den såphala gången bort till soptunnan. Dimmorna låg täta över vårt åkerlandskap i flera dagar och det ihop med kylan förvandlade trädgården till något som hade en säregen skönhet. Is kan också blomma! I flera dagar bildade mina hängbjörkar en katedral över min grusgång....

Sen kom vinden och nu snöar det. Rimfrosten försvann men nu ligger ett fjäderlätt täcke på alla buskar, träd och kvarglömda gräsklippare och bildar helt nya rum i trädgården. Inne strilar vattnet igen efter besök av en fager yngling med rörtång och katten strilar ute efter genomgången penicillinkur. Lite mindre kyla gör att det räcker att elda två gånger om dan i kaminen och en vedkorg räcker hela dan. I dag har jag kokat stjärtsalva till gullstrumpa och gjort lavendeltvål. Städat ett skåp och satt upp en taklampa och ätit lasagne har jag också gjort, känner mig riktigt nöjd med mig själv så här på kvällskvisten......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar