tisdag 3 mars 2009

Muggträsk

Eftersom världen fortfarande är vit och solen enbart lyser med frånvaro (inget kaffe på verandan i dag heller *suck*) så började jag städa skåp. I detta pyttelilla hus är det fort gjort, jag har bara tre stycken, en garderob, ett gammalt dalaskåp med finporslin (som aldrig används så där blir det aldrig rörigt) och så ett överskåp i köket där allt porslin ska trängas och där kaoset alltid är totalt. Jag har försökt minimera utbudet, det är nåt man lär sig när man lever kompakt, och det som finns är totalanpassat, så här passar varje skål i nån annan, gratängformarna är av modellen tripp-trapp-trull och resten är stapelbart för att ta så lite plats som möjligt. Det hela fungerar utmärkt och genomtänkt och jag borde inte ha ett problem i världen om det inte var för muggarna!

Hur är det i era skåp? Är det någon mer än jag som har en hylla full med udda muggar som man fått i julklapp, vunnit på lotterier, hittat på loppis osv? I vårt skåp bor just nu dotterns mugg med texten "Världens bästa kompis" ( och hon minns inte ens vem hon fått den av!?), makens mugg med bild av Svenska högarnas fyr (han längtar nog till hemmavattnen..), dotterns mugg med en öländsk fyr hon aldrig sett men gärna skulle vilja se), en svart med japanska blommor som maken vann på syföreningens julauktion för tre år sen, en röd i emalj som är så bra att ha med på picnic, en i rostfritt som är ännu bättre att ha med på picnic eftersom man inte bränner sig på den osv, osv. Alla dessa muggar har naturligtvis sin egna form och skepnad och går inte att stapla snyggt. Det borde nästan vara ett fall för nån EU-kommision, att standardisera en stapelbar, utrymmesbesparande muggstandard.

Alla muggarna har ett stort känslomässigt värde för sina ägare, trots att de nästan aldrig används,vi är inga tedrickare av stora format. Och jag har provat att hänga dem på rad på krokar under skåpet men då slog jag i dem med diskborsten varje gång jag diskade (jo, jag vet, men vi bor trångt...). Jag funderar allvarligt på att arrangera en olycka, om resten av porslinet ligger i disken och så råkar skåpet rasa ner...med muggarna i... det sitter ju bara med några skruvar i en rätt dålig gipsvägg...?

Tål att funderas på. Men först ska jag ta en kopp kaffe. Jag har två underbara gamla tekoppar från Rörstrand som jag använder till mitt eftermiddagsfika. Så vackra! men de tar ju lite plats i skåpet, förstås...

2 kommentarer:

  1. Tack vare barnen så har vi varit med o anordnat loppis x antal gånger. Det är perfekt! Man blir av med allt man inte behöver... Kvar blir det man tycker mest om.

    SvaraRadera
  2. Ja, vi älskar loppis och står på varenda en vi träffar på. Problemet är bara att vi oftast kommer hem med lika mycket nya grejor (läs:muggar, eller stora gamla blåvita stekfat, vi som aldrig längre gör stora stekar...I höstas hittade dottern en trampsymaskin och jag en konserveringsapparat som jag nog kommer att använda jättemycket den dagen jag hittar glasburkar och gummipackningar och byglar, kanske på nån annan loppis :-)

    SvaraRadera