måndag 2 mars 2009

Vitt, vitt, vitt...


är det runt omkring stugan sen i julas och efter att ha varit bortskämd med snöfria ljumma vintrar i flera år så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Å ena sidan står trädgården full med sköra små plantor som är avsedda för en helt annan växtzon (man kan ju alltid chansa, så mycket snack som det är om global uppvärmning....) som knappast finns kvar när marken tinar upp igen. Å andra sidan är det vackert, ljust och ingen lera som djuren kan dra in. En talgoxe sitter i min största björk och filar som en besatt. En vacker dag kanske termometern visar över noll och det kan ju bli riktigt roligt att få den där riktiga vårkänslan igen, takdropp, barmark på södersidan av huset och grus som knastrar under skorna.... Kaffekopp och filt över knäna på verandan medan katten far omkring och skrämmer sork i dikena...stryka längs rabatterna och hitta den första lilla, lilla snödroppen som knappt når över jordytan...

Men än så länge är det trädgårdsböcker och frökataloger som gäller. Ute faller snön men braskaminen brinner så det dånar medan jag bläddrar mig fram bland det som ska bli min nya trädgård kommande sommar. Det är nu den är som vackrast, inte ett ogräs men tjocka lister av gammadags perenner, löjtnantshjärtan, aklejor och pioner, sen kommer schersminerna och den tidiga kaprifolen och buskpionerna och så rosorna förstås och rutorna och klintarna och klättarna och väddarna.....Dessemellan ska allt av årets frösådd prunka! Jag kryssar och kryssar i frökatalogen, listorna blir långa. Att växthuset fortfarande ligger som en stor hög med glas och konstiga lister längst ner i grönsakslandet är just nu bortglömt, så blir det när man har en make som jobbr på sjön och är borta långa perioder. Men det är ett mindre problem, det går ju så bra att dra upp plantor i köksfönstret, diskbänken, soffbordet osv......i år också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar